//CLICK!


Hello Stalker! Im Anis Aisyah , Shortform , Anisah ! and im 15 years young from Earth. Follow me taww !! Jangan lupa tinggalkan kata2 di cbox tu !


♫ MySelf
♪ MyTips
♫ MyVVIPs
♪ MyStory






Design by : Nurin H.(mygurlz).
Basecodes : Husnaa.
0ther : <3 | <3
Ezze
header: Ezze

Older Post | Newer Post
Collection of Sanjungan Ulama'
Saturday 3 January 2015 | 00:35 | 0 Stalker(s)
 
Kepada kawan-kawan yang memerlukan :)
 
Collection of Sanjungan Ulama '
 
 
          Umar al khattab - Ubaidullah bin Umar menceritakan bahwa suatu hari  para sahabat melihat Umar memikul tempat air di bahunya, Lalu mereka bertanya “ Wahai Amirul Mukminin! Mengapa tuan sendiri memikul air ini ? Jawab Umar al khattab : Saya merasakan bahawa diri saya telah takbur,lalu saya mengangkat air ini untuk menundukkannya “

          Uthman bin Affan- Anas bin Malik meriwayatkan hadis berikut : “Nabi pernah naik gunung Uhud dengan Abu Bakar, Umar, dan Uthman bin Affan. Gunung menggocangkan mereka. Nabi berkata (kepada gunung), Teguhlah wahai Uhud! Untuk Anda ada Nabi, seorang Siddiq, dan dua orang syahid.”
 
          Abu Hurairah - Imam asy Syafi’i berkata,"Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu adalah orang yang paling hafal dalam meriwayatkan hadits pada zamannya (masa sahabat).” 

          Amru Al Ash - Imam Ahmad dan Tirmizi meriwayatkan sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda tentang beliau: Orang yang paling kuat Iman dan Islam adalah Amru bin Al-As. 

          Abdullah bin Mas’ud - Daripada Abu al Bukhturi, dia berkata ‘Ali ditanya tentang Ibnu Mas’ud lalu dia menjawab “ Dia pandai membaca Al-Quran,orang-orang belajar daripadanya dan dicukupi olehnya . 

          Anas bin Malik - Abu Hurairah berkata: “ Saya tidak pernah melihat seorang sahabat pun mirip dengan solatnya Rasulullah selain daripada ibnu Ummu Sulaim(Anas bin Malik). 

          Abdullah bin Umar - Imam Malik berkata:” Sungguh, tak ada satupun dri urusan Rasulullah dan para sahabatnya yang tersembunyi bagi Ibnu Umar”

          Abu Dzar Al Ghifari - Pada tahun 32 H, malaikat maut telah menjemput seorang zuhud yang tekun beribadah yang dikatakan oleh Rasulullah, “Tidak ada di atas bumi dan di bawah langit orang yang lebih jujur daripada Abu Dzar.” 

          Jabir bin Abdullah - Bukhari dan Muslim serta lain-lainnya meriwayatkan dari Jabir bin Abdullah r.a bercerita tentang kisah penggalian Khandaq, katanya, “Aku melihat rasa lapar yang sangat pada diri Nabi s.a.w. Aku segera mengeluarkan kuali yang di dalamnya ada satu takar gandum dan kami punya juga seekor haiwan kecil sebangsa anak kambing kacang.” Riwayat Bukhari dan Muslim 

          Aisyah bt Abu Bakar - Ummu Salamah berkata :"Demi Allah swt dia adalah manusia yang paling Baginda cintai selain ayahnya (Abu Bakar). "

Sekian , harap membantu kalian semua untuk menyiapkan Golden Holidays utk Tafsir Hadith :)